Lesopbouw

We stimuleren onze leerlingen om zelf dingen te ontdekken en zo leerstof eigen te maken. Hierin is een duidelijke rol weggelegd voor de leerkracht. Die houdt de prestaties en leerbehoeften van alle leerlingen goed in de gaten en brengt duidelijke structuur aan in de lessen.

Groepsindeling

Op Schatkaart krijgen de kinderen in de ochtend vanuit onze WIJ-formule gerichte "Ik-vorming" met specifieke kennis en vaardigheden omtrent rekenen, taal, spelling en lezen. In de middag werken we groepsdoorbrekend aan de "Jij-vorming" en bieden we ToekomstGerichtOnderwijs. In samenhangende thema's krijgen de kinderen aardrijkskunde, geschiedenis, expressie enz.

Dagindeling

De ochtenden bieden we op Schatkaart lessen aan binnen ons primair pakket: de kernvakken lezen, taal/spelling en rekenen. In de middagen gaan we verder met ons secundair pakket, waarin we in projectvorm werken aan de leerlijnen kunst en cultuur, wetenschap en technologie, wereldoriëntatie en persoonsvorming en burgerschap. 

8.20 uur –  inloop : ouders / verzorgers zijn één keer per maand van harte welkom in de school. De inloop bij de kleutergroepen is één keer per week. 

8.30 uur - start van de lessen binnen primair pakket: taal, lezen, spelling, rekenen

10.15-10.45 uur - rustmoment, de kinderen eten en drinken samen met een leerkracht en gaan aansluitend buiten spelen

10.45 uur - vervolg lesprogramma

12.30-13.00 uur - rustmoment, de kinderen eten en drinken samen met een leerkracht en gaan aansluitend buiten spelen

13.00 uur - start van de lessen binnen secundair pakket: o.m. wereldoriëntatie, wetenschap en technologie, kunst en cultuur, persoonlijkheidsvorming en burgerschap. Waar mogelijk werken we groepsdoorbrekend waarbij verschillende groepen samenwerkend met en van elkaar leren.

14.15 uur - einde schooldag

 

Instructielessen

Wij geven ieder kind de kans het beste uit zichzelf te halen. Daarom hebben we eerst hoge klassikale verwachtingen waarbij we middels de leerdoelen kijken hoe we dat in stapjes kunnen bereiken. Aan het begin van iedere les vertelt de leerkracht wat de kinderen in de les gaan leren. Daarna wordt uitleg gegeven over de opdracht. Leerlingen die de opdracht al begrijpen, gaan direct aan de slag. Deze kinderen krijgen ook extra werk met uitdagende opdrachten. De leerkracht geeft de rest van de groep een duidelijke uitleg. Daarna gaan de meeste kinderen zelfstandig aan het werk. Terwijl de klas aan het werk is, krijgt een klein groepje kinderen wat dat nodig heeft extra hulp van de leerkracht.

Zelfstandig werken

Op onze school leren kinderen zelfstandig werken. Tijdens deze lesonderdelen werken leerlingen grotendeels zelfstandig aan een taak. Ze kunnen hierbij niet op alle momenten bij de leerkracht terecht. Zo leren ze omgaan met uitgestelde aandacht. Kinderen bedenken op zo’n moment zelf wat ze wel kunnen doen. Kinderen leren hierdoor te overleggen met medeleerlingen, verantwoordelijkheid te nemen, zelf keuzes te maken en worden weerbaarder.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

We volgen de kinderen niet alleen cognitief, ook hun sociaal-emotionele ontwikkeling is belangrijk. Kinderen moeten zich goed voelen om goed te kunnen leren. Preventief gebruiken wij de Kanjertraining om kinderen inzicht te leren krijgen in sociale processen en hun rol daarin. Team Schatkaart is speciaal geschoold om met Kanjertraining te mogen werken. Een folder is verkrijgbaar bij directie.